تاريخ : شنبه چهاردهم فروردین 1389

 Unique and Innovative Calendars

15 Unique and Innovative Calendars

The most creative modern calendars and innovative calendar designs that will show you the current date in style.



ادامه مطلب...
ارسال توسط حديث بابايي
 
تاريخ : شنبه هشتم اسفند 1388

لوکوربوزیه Le corbusier

ادوارد ژان نرت- گریس (Charles Eduard Jeanneret-Gris) با نام مستعار لوکوربوزیه Le Corbusier در 6 اکتبر 1887 در شهر کوچکی در شمال غربی سوئیس به نام لشودفوند (La Chaux-de-Fonds) متولد شد. (وفات 27 آگوست 1965).

لوکوربوزیه یک معمار بزرگ بود. سبک او در معماری مدرن، سبکی بود که امروزه سبک بین المللی نامیده می شود و به همراه  لودیگ میس واندر روهه، والتر گرپیوس و تئو وان داربورگ کار می کرد. او همچنین در طراحی مبلمان دستی داشت.

لوکوربوزیه علاقه ی زیادی به هنرهای بصری داشت و نزد شخصی به نام چارلز لپلاتنیه، که معلم یک مدرسه ی هنرهای زیبای محلی بود و خود در بوداپست و پاریس درس خوانده بود، به آموختن مبانی هنر پرداخت.

اولین خانه هایی که او طراحی کرد در لشودفوند و متعلق به خود وی بودند، مانند ویلا فالت (Villa Fallet) ویلا شوآب (Villa Schwob) و ویلا ژان نرت (این خانه ی آخر را برای پدر و مادرش ساخته بود). این خانه ها یادآور سبک معماری رایج، منطبق بر طبیعت کوه های بومی در آن منطقه، یعنی رشته کوه های آلپ بودند.

Savoye Notre-Dame-du-Hate
ویلای Savoye و  Notre Dame du Hate

لوکوربوزیه دائما برای فرار از محدودیت های حاکم در شهرش، به دورتا دور اروپا سفر می کرد. در حدود سال 1907 به پاریس رفت. در آنجا در دفتر یک فرانسوی پیشگام تولید بتن تقویت شده، به نام آگوست پرت (August Perret) کار پیدا کرد. بین اکتبر 1910 و مارس 1911 برای پیتر بیرنس - معمار و طراح معروف آن زمان - در نزدیکی برلین کار کرد و در آنجا با لودویگ میس واندر روهه ی جوان ملاقات کرد. در آن موقع می توانست آلمانی را بسیار روان و سلیس صحبت کند. هر دوی این تجربه ها تأثیرات زیادی بر زندگی شغلی او در آینده گذاشتند.

لوکوربوزیه، در اواخر سال 1911 به کشورهای بالکان رفت و از یونان و ترکیه نیز دیدن کرد. دفترچه ای از اسکیس های او در این مسافرت، حاوی طرح هایی از معبد پارتنون، به خوبی اثبات کننده ی تأثیرات ارائه شده در کار بعدی او به نام ورس اون آرکیتکچر (Vers Une Architecture) در سال 1923 بود.

او در سال 1916و در سن 29 سالگی برای همیشه به پاریس نقل مکان کرد و در سال 1920، لقب لوکوربوزیه را که اسم پدربزرگ مادری اش بود به عنوان اسم مستعار خود انتخاب کرد.

لوکوربوزیه در طرح های خود بسیار تحت تأثیر فضای کلی شهری و سیستم شهرنشینی منطقه به منطقه بود که به کارش جذابیت بالایی می بخشید. او همچنین عضو انجمن بین المللی معماران مدرن شد.

او از اولین کسانی بود که در زمان خود تأثیر ماشین را، انباشتگی انسان ها بیان کرد! او این مطلب را چنین توضیح می داد که در آینده، شهرها حاوی آپارتمان ها و ساختمان های بزرگی خواهند شد که هر کدام به طور مجزا، گویی در کنار بقیه پارک شده اند. تئوری ها و طرح های لوکوربوزیه خصوصا توسط صنف ساختمان سازان کاملا مورد قبول قرار می گرفت، چنان که لوکوربوزیه می گفت: به طور قانونی تمام ساختمان ها باید سفید باشند و دیگر معماران از این گفته پیروی می کردند و از هر گونه تزئینی به شدت انتقاد می کردند. لوکوربوزیه از ترکیب های بزرگ منظم در شهرها همواره با عبارت های خسته کننده و ناهماهنگ با افراد پیاده در شهر، یاد می کرد. پلان شهری برزیل نیز بر همین ایده های او بنا شده بود.

آخرین آثار لوکوربوزیه بیان کننده ی یک برداشت پیچیده از فشارهای مدرنیته در زمان خود بودند ولی در عین حال طراحی های معماری شهری او دارای حالت استهزا و انتقادگرایانه هستند.

سوئیسی ها به لوکوربوزیه، معمار بزرگ کشور خود می بالند. برای خیلی ها که تاکنون لوکوربوزیه را با ملیت فرانسوی می شناختند، دیدن تصویر او بر روی اسکناس های 10 فرانکی سوئیسی اندکی تعجب برانگیز است اما واقعیت این است که او علی رغم تمرکز فعالیت هایش در کشور فرانسه، یک سوئیسی به حساب می آید و تصویر او و آثارش بر روی اسکناس های 10 فرانکی این کشور، به همین خاطر و در ستایش او و تأثیرات غیرقابل انکارش بر معماری مدرن صورت گرفته است. بر روی اسکناس تصویر لوکوربوزیه را می بینم با همان عینک قاب مشکی آشنایش و در پشت اسکناس تصویری از نظام مدولاری که او برای طراحی معماری و اجزایش ابداع کرده است. در پس زمینه پشت اسکناس تصویری از نمای بنای دادگاه عالی چندیگر در هندوستان که بر مبنای همین تقسیمات مدولار طراحی شده نیز به چشم می آید.

لوکوربوزیه معماری است که کوشید تا به زبانی مدرن، نظامی ریاضی و برخاسته از تناسبات انسانی به معماری ببخشد. نظام مدولار ابداعی لوکوربوزیه بر دو مفهوم نسبت طلایی و دنباله اعداد فیبوناچی در ریاضیات استوار است و تشریح آن به صورت خلاصه چنین است:

لوکوربوزیه انسانی با قد 83/1 متر را در نظر گرفت و بر مبنای این ارتفاع استاندارد و قابلیت تقسیم بندی پیکر انسان ها به فواصل مبتنی بر تناسبات طلایی، چهار نقطه از بدن انسان را به عنوان نقاطی که دارای تناسبات طلایی فیبوناچی در فواصل خود نسبت به یکدیگر هستند را معرفی کرد. چهار نقطه مذکور عبارتند از کف پا، ناف، نوک سر و نوک انگشتان دست در حال بلند کرده و این بدان معناست که بر مبنای این نظام "فاصله بین کف پا تا ناف" با مجموع "فاصله بین نوک انگشتان دست با نوک سر" با "فاصله بین نوک سر تا ناف" برابری می کند. به این ترتیب وی مفاهیم اعداد فیبونانچی و عدد طلایی را به صورت عملی وارد معماری کرد.

LC4 
راحتی LC4 و صندلی سه نفره طراحی لوکوربوزیه

منابع:
دانشنامه رشد
http://mohandes-memar.blogfa.com/post-22.aspx



ارسال توسط حديث بابايي
 
تاريخ : سه شنبه بیست و هفتم بهمن 1388

رنگ در بسته بندی

رنگ بسته بندیبه طور کلی رنگ اولین چیزی است که بیننده از بسته بندی درک می کند شکل و نوشته به ترتیب بعد از رنگ سبب جذب مشتری می گردند. به همین دلیل رنگ یکی از مهم ترین عوامل انگیزشی در خرید محصول است.

نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد استفاده به جا از رنگ ها است. به عنوان مثال رنگ سبز بسته به جای استفاده می تواند بیان گر فساد و پوسیدگی و از طرف دیگر می تواند بیان گر طراوت و تازگی باشد.

در انتخاب رنگ محصولات غدایی و نوشیدنی ها علاوه بر توجه به رنگ ماده غذایی می توان با توجه به ویژگی های گروه مصرف کننده از رنگ ها به عنوان ابزاری قدرت مند بهره جست.

به عنوان مثال در طراحی جعبه چای های گیاهی می توان از رنگ های ملایم و لطیف که مترادف فرآورده های گیاهی است بهره گرفت. اما مورد چای واقعی می توان با استفاده از زمینه تیره، حس مرغوبیت محصول را دز مشتری ایجاد نمود و استفاده از تصاویر مرتبط نوعی تشخص به محصول می بخشد.

گاهی می توان با ایجاد ارتباط بین بسته های یک محصول معنا و مهفوم خاصی را بیان کرد. به عنوان نمونه در طراحی جعبه کفش کودکان با استفاده از رنگ های قوی مانند سبز، زرد و قرمزارتباطی سرگرم کننده و جذاب زمانی که کنار یکدیگر چیده می شوند ایجاد نمود.

استفاده مناسب از رنگ سبب انتقال پبام و سهولت پیدا کردن کد کفش در چیدمان مغازه می گردد. این رنگ ها بر روی ساک دستی فروشگاه استفاده شده و این نوارهای رنگی در کنار توضیحاتی در مورد دلایل مواظبت از پا ها تأثیر زیبا و مخصوصی بر روی مشتری می گذارد.

نکته دیگر اینکه اگرچه استفاده از چاپ رنگ ارزشمند است، اما طراحان در برخی موارد متوسل به انتخابی جسورانه و استفاده از بسته بندی تک رنگ می شوند. به عنوان مثال در مورد فرآورده های ویژه مردانه استفاده از حداقل رنگ می تواند نمایان گر پیامی محکم و مردانه باشد.

از رنگ های آبی، سبز و زرد به منظور تداعی شادابی و حیات در بسته بندی محصول استفاده می شود. استفاده از این رنگ ها یکی از ساده ترین و گویا ترین روش های است که برای نشان دادن خنکی وتازگی در بسته بندی محصولاتی مانند آب معدنی و سبزیجات و میوه ها استفاده می گردد.

به عنوان نمونه استفاده از رنگ آبی قوی و آرام بخش به عنوان رنگ زمینه برای ارائه فرآورده ی اسپری پا بسیار حساب شده به نظر می آید و طراح توانسته با بهره گیری از توانایی رنگ آبی برای القا پاکیزگی و خنکی این حس را به مصرف کننده القا کند. همچنین استفاده از رنگ های روشن مانند صورتی روشن و آبی و زرد روشن برای بسته بندی هایی که حاوی محصولاتی لطیف و ملایم بسیار به جا است.

گاهی برای ایجاد تأثیراتی از تمول و فریبندگی و کیفیت عالی می توان در رنگ بندی از مقداری طلایی و یا نقره ای به همراه رنگ هایی متالیک از آبی، قهوه ای، فیروزه ای و خاکستری و خرمایی استفاده کرد. از این ترکیب بندی ها برای محصولاتی همچون شکلات، عطر و محصولاتی که نیاز به القا قیمت گران دارند به کار برده می شود.

در انتها باید خاطر نشان شد در انتخاب رنگ در بسته بندی باید به احساس ناشی از آن بر روی گروه هدف دقت کافی شود.

منابع:
1- کاربرد رنگ و حروف در گرافیک، مترجم: حامد خاکی،نشر نور
2- مبانی فن آوری بسته بندی، ترجمه هاشم حبیبی، نشر هیراد
منبع اینترنتی: http://www.daneshju.ir/forum/f370/t13768.htm


ارسال توسط حديث بابايي
 
تاريخ : یکشنبه هجدهم بهمن 1388

شرکت اپل Apple Inc

شرکت اپِل (.Apple Inc) که پیش تر شرکت کامپیوتری اپل (.Apple Computer Inc) بود، یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که در شهر کوپرتینو در ایالت کالیفورنیا، واقع در دره سیلیکون کشور آمریکا قرار دارد و کسب و کار اصلی آن فناوری های رایانه ای است.

این شرکت در دهه  هفتاد میلادی با معرفی ریزرایانه های اپل I، اپل II، اپل III و پس از آن مکینتاش به بازار به آغاز و گسترش نوعی رایانه شخصی کمک فراوانی نمود. اپل معمولاً به تولید سخت افزارهای نوین و دارای طراحی صحیح معروف است. از محصولات سخت افزاری این شرکت می  توان آی پاد، آی مک، آی فون را نام برد. همچنین این شرکت در زمینه  تولید نرم افزار هم فعالیت دارد. نرم افزارهای آی تونز، آی لایف و سیستم عامل مورد استفاده در رایانه های این شرکت مک او اس ده نیز نمونه هایی از فعالیت نرم افزاری این شرکت هستند.

مدیریت اجرایی این شرکت در حال حاضر بر عهده استیو جابز است. وی همراه با استیو وزنیاک بنیانگذار شرکت نیز بوده است.

تاریخچه:
 مرکز شرکت اپل در «اینفینیت لوپ» شهر کوپرتینو در ایالت کالیفرنیای آمریکا.

تأسیس اپل (1976 تا 1980):
کمپانی اپل در سال 1971 با دوستی استیو وازنیاک 21 ساله مهندس کامپیوتر و استیو جابز 16 ساله متولد شد به طوری که با گذشت شش سال از آشنایی این دو نفر در سال 1977 این کمپانی با معرفی کامپیوتر شخصی Apple I که در گاراژ خانه جابز به صورت دستی ساخته شده بود رسما با نام تجاری Apple Computer Inc به بازار تکنلوژی وارد شد و توانست ظرف مدت کوتاهی با فروش تعدادی از این مدل کامپیوتر شخصی، اعتباری برای خود دست و پا کند. بلافاصله در سال 1977 اپل نوع دیگری از کامپیوتر شخصی یعنی Apple II را وارد بازار کرد که به دلیل مجهز بودنش به فلاپی درایو 5٫25 اینچی از رقبای دیگر خود در آن دوره نظیر Commodore که از نوار مغناطیسی برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده می کرد، پیشی گرفت. در سال 1980 اپل سعی کرد با معرفی مدل Apple III که به نوعی بهینه شده سری Apple II به شمار می آمد با بزرگ ترین رقیب آن دوره یعنی آی بی ام که با تجهیز کامپیوترهای خود به سیستم عامل DOS توانسته بود سهم زیادی از بازار فروش را به خود اختصاص دهد، وارد رقابت جدی شود. اما به دلیل ایراداتی که در طراحی این مدل وجود داشت مجبور شد تا صدها دستگاه از Apple III فروخته شده را به کمپانی برگردانده و از همین جا با تعیین و تشخیص راه حل های ممکن برای رفع مشکل مدل Apple III ایده ساخت مدلی جدید خلق شد.


ادامه مطلب را ببینید


ادامه مطلب...
ارسال توسط حديث بابايي
 
تاريخ : دوشنبه دوازدهم بهمن 1388

اهداف علم ارگونومی

ارگونومیک علم طراحی سازگار محیط و محصولات با کاربران است. لغت ارگونومیک از لغات یونانی «ارگون» به معنای «کار» و «نوموس» به معنای «قانون» گرفته شده است و اصطلاحا به معنی انطباق کار برای افراد، از طریق طراحی وظیفه و روش ها و نیز انطباق افراد با کار از طریق استفاده مناسب از چیدن روش های صحیح می باشد. باید توجه داشت که آنچه برای یک نفر مناسب است می تواند برای دیگری مناسب نباشد. بنابراین روش های مجزا باید مدنظر قرار گیرند. ارگونومیک در نظر اول ممکن است آگاهی و علم جلوگیری از صدمات و ناراحتی های پیش بینی نشده معنی شود در حالی که موضوع اصلی آن پیش از بررسی وقوع ضایعه ای، تقویت راحتی و روانی عملکرد است. فراموش نباید کرد که انسان ها دارای محدودیت هستند و برای اینکه بتوان با وجود محدویت ها فعالیت مناسبی داشت، شرایط محیط باید به گونه ای مناسب طراحی گردد.

اهداف شناخت ارگونومیک را می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد:
1- برخورداری از تندرستی
2- تقویت توانایی های بدن
3- بالا بردن راندمان فعالیت
4- رهایی از عوارضی همچون استرس، چاقی، چشم درد، درد پشت و درد گردن و یا بیماری هایی که از صدمات کشش متمادی به وجود می آیند.
5- یافتن روش هایی برای درست انجام دادن کارهای تکراری و یا سنگین.

کلیات:
ارگونومیک بخشی از علوم انسانی را در برمی گیرد که در آن از انطباق وظایف، سیستم ها،محصولات و محیط ها با توانایی هایی فیزیکی و فکری و محدودیت های انسان ها بحث می شود. حوزه های اصلی مرتبط با ارگونومیک عبارتند از: اطلاعات، استنباط و ادراک، روش های کنترل، طراحی مکان کار و مهارت های شغلی، تحلیل وظیفه، بررسی زمان و تحرک و راحتی کاربر.

در مورد کاربرد ارگونومیک نیز می توان از معماری، مصارف خانگی، کابرد کامپیوتر، باغ داری، بهداشت ورزش، آموزش و هوش مصنوعی نام برد. ارگونومیک نقطه تمرکز انسان را مدنظر قرار می دهد و طبیعت ارگونومیکی و دانش های موجود بر پایه سازگارسازی محیط با افراد را گردهم می آورد.

این علم از اطلاعات مربوط به علوم آناتومی و فیزیولوژی برای اندازه گیری شاخصه های فیزیکی افراد و پاسخ آنها به محیط بهره می گیرد و تمرکز اصلی آن بر سلامتی و بهره وری قرار دارد. اطلاعات ارگونومیک نیز از علوم روان شناختی انسانی جمع آوری شده است. زمینه های ادراکی و روان تنی، نگهداری اطلاعات و تصمیم گیری، محرک های شخصی و پاسخ ها را مورد بررسی قرار می دهد تا از شاخصه های رفتاری و پاسخ ها آگاه شده و دریابد که چگونه این موارد بر رفتار و عادات انسانی تأثیر می گذارد. برای دست یابی به سطح مناسبی از زندگی و فعالیت، زمینه های اجتماعی و سازمانی اشخاص و گروه ها نیز به عنوان ابعاد اجتماعی ارگونومیک در نظر گرفته می شود. در این بند نیز محرک ها و رفتارهای مرتبط با نیازهای اشخاص و کار در گروه مدنظر این علم قرار می گیرد. همچنین برای اینکه بتوان معیارهایی به دست آورد و سطوح مناسب و مشخصه لازم محیطی را برای فعالیت های انسان تعیین کرد محیط فیزیکی را مورد مطالعه قرار می دهد.

طی 20 سال گذشته صدمات ارگونومیکی به عنوان شاخص بزرگی در سلامت محل کار شناخته شده است. یک دوم تمامی صدمات و بیماری های شغلی ناشی از فعالیت سنگین و یا حرکت متمادی است. مطالعات نشان می دهد که با در نظر گرفتن مسائل ارگونومیک می توان از صدمات ناشی از فعالیت و هزینه های بسیار زیاد مرتبط بر آن کاست.

روش های نظام بندی در جهت تشخیص و رفع ضایعات ارگونومیکی وجود دارد که شرکت ها چه بزرگ و چه کوچک در زمان بروز مشکل به ویژه در محل کار از آن بهره گرفته و به آن عمل می کنند. عبارت «اختلالات عضلانی اسکلتی(MSD)» به شرایطی اطلاق می شود که اعصاب، تاندون ها، عضلات و ساختارهای نگهدارنده بدن تحت تأثیر قرار گیرد و این اختلالات ناشی از فعالیت زمانی اتفاق می افتد که عدم تطابق بین ضروریات فیزیکی محیط و توانائی های فیزیکی بدن انسان وجود داشته باشد. حرکت های تکراری و کشش و رانش، بیش از 100 نوع ناراحتی در بدن ایجاد می کند و ناراحتی هایی چون پشت درد، کشش تاندون های مچ و سندم تونل کارپال تنها تعداد معدودی از صدمات رایج فعالیت در عصر مدرن است که می توان با ملاحظات مناسب ارگونومیک از آن جلوگیری کرد.

در اداراتی که از موارد و مسائل ارگونومیک تبعیت می کنند، دستورالعمل های ارگونومیکی مخصوص محل کار برای طراحی محیط کاری ارگونومیکی به کار گرفته می شوند. صندلی های ارگونومیک که کاملا قابل تنظیم باشد برای هر کارمند تهیه می شوند و جاپائی های ارگونومیک مناسب در صورت لزوم وجود خواهند داشت. از طرف دیگر نورپردازی به گونه ای است که لامپ های موجود باعث خیرگی مستقیم و یا غیرمستقیم چشم کارمندان نمی گردد. صفحه نمایش ها و نگه دارنده های اسناد بگونه ای طراحی می شوند که کارکنان خط مستقیمی برای میدان دید خود داشته باشند. موس های ارگونومیکی، کیبوردهای ارگونومیکی، لوازم اداری ارگونومیکی و کاملا قابل تنظیم، کارمندان را در خط وضعیت طبیعی قرار داده و در نتیجه صدمات کاری (عضلانی اسکلتی) ناشی از عدم لحاظ موارد ارگونومیک را از بین می برند.

مهندسی ارگونومیک، شغلی است که با بررسی تغییرات فیزیکی، اختلالات عضلانی اسکلتی را کاهش می دهد.

ارگونومیک شاخه ای از علم است که با درک اصولی از تعامل بین انسان و عناصر دیگر سیستم، روش های عملی مناسب را در فرضیه های متفاوت بررسی می کند و به عنوان مهندسی عوامل انسانی برای سلامتی و بهبود شریط انسان راه حل ارائه می دهد.

قالب کاری متمرکز بر کاربر:
ارگونومیک روشی خاص برای تفکر درباره افراد در کار یا زندگی است که افراد (کاربران) را در مرکز توجه قرار می دهد. همچنین روابط بین کاربر، فعالیت کاربر و محیط اطراف وی را مورد بررسی قرار می دهد. محیط اطراف نیز شامل ابزار مورد استفاده، ویژگی های فیزیکی محیط و مفاهیم اجتماعی است. اگر تمامی این روابط را درک کنیم آنگاه می توانیم راهی را برای بهبود سازگاری بین افراد و عناصر مختلف بیابیم. نمودار زیر به شما کمک می کند تا به این تعاملات به صورت نظام مند نگاه کنید:

ارگونومیدر نمودار مقابل، پنج عنصر توسط حلقه هایی از یکدیگر جدا شده اند، هر حلقه یک حوزه از تعامل با کاربران را نمایش می دهد. هر حلقه می تواند یک واسط کاربر نیز محسوب شود. در ادامه این مقاله هر یک از این پنج عنصر یعنی:
1- کاربر
2- واسط کاربر- ابزار
3- واسط کاربر- فضای کاربر
4- واسط کاربر- محیط
5- واسط کاربر- سازمان
و منافع ناشی از لحاظ کردن ارگونومیک مورد بررسی قرار می گیرد.

کاربر:
برای اینکه طراحی محیط و ابزار و سایر عوامل با مرکزیت کاربر صورت بپذیرد. ابتدا می باید ویژگی های فردی و احتیاجات سایر افراد جهت لحاظ کردن موارد ارگونومیکی مشخص گردد. به عنوان مثال طراح یک ماشین نه تنها باید راننده را در نظر بگیرد بلکه باید مسافران ماشین و افرادی که ماشین را سرویس و تعمیر خواهند کرد را نیز مدنظر قرار دهد. همچنین باید توجه داشت که افراد هر گروه می توانند کاملا متفاوت باشند. این تفاوت ها را می توان از لحاظ ویژگی های فیزیکی (سایز بدن، قد) ویژگی های فیزیولوژیکی (زمان عکس العمل، حافظه، مهارت) و غیره مورد بررسی قرار داد. بدین ترتیب وقتی ابزار و محل کار طراحی یا اصلاح می گردد، تفاوت های فردی باید مورد توجه قرار گیرد.

واسط کاربر- ابزار:
این بخش شامل کلیه روابط بین کاربر و ابزاری می گردد که برای انجام یک کار استفاده می شود. چه این کار پرواز یک هواپیما باشد یا عمل ساده مسواک زدن. برای اینکه یک کار به صورتی مفید انجام شود، سه مرحله چرخه این بخش را کامل می کند. اول کاربران باید اطلاعات را از سیستم بگونه ای دریافت کنند که بتوانند آن را فهمیده و ادارک کنند. (مرحله دریافت اطلاعات) پس از فهم اطلاعات به یک تصمیم گیری مناسب دست یابند (مرحله تصمیم) و برای تکمیل چرخه، کابر باید قادر به انجام فعالیت یا عمل مناسب باشد (مرحله عملی). این فرآیند معمولا درتمامی انواع فعالیت ها رخ می دهد.

منبع: http://www.forestmobl.com/article-fa-2.html



ارسال توسط حديث بابايي
 
تاريخ : دوشنبه پنجم بهمن 1388

ورک بوند آلمان Deutscher Werkbund

پنکه پیتر برنسورک بوند را گروهی از هنرمندان، معماران، تجار و شخصیت های مشهور در سال 1907 در مونیخ تأسیس کردند. اساس نامه و هدف آنها بر اصل بهبود اوضاع کار حرفه ای با ایجاد همکاری میان هنر، صنعت ماشینی و صنایع دستی از راه آموزش، تبلیغات و داشتن نگرش های واحد، نسبت به مسائل فوق، استوار بود.
ورک بوند آشکارا تولید صنعتی مدرن را ارج می نهاد و گرایشی به بازگشت به گذشته نداشت و تنها خواستار اصلاح اوضاع صنعت بود. به بیان دیگر الگوی ورک بوند آلمان در حقیقت نهضت Arts and crafts در انگلستان بود. البته با این تفاوت عمده که ورک بوند مخالف با تولید ماشینی نبود، بلکه در عرصه تولید ماشینی به دنبال اصلاحات و رفرم بود.

این جنبش اعتقاد داشتند که معیارهای هنری تا وقتی اعتبار دارند که با آرمان های فرهنگی و اجتماعی زمانه هماهنگ باشند و کار و زندگی را با هم تلفیق کنند. هدف ورک بوند تولید انبوه ماشینی با استفاده از بنیه هنری بود که دارای کیفیتی بالا و در عین برای کارگران هم قابل انجام باشد.

از جمله اعضای موسس ورک بوند: هرمان موته سیوس (Hermann Muthesius) و پیتر برنز (Peter Behrens)، هنری وان دولده (Henry van de velde)  و تئودور فیشر (Theodor Fischer) بودند. 

هرمان موته زیوس چیتر برنز هنری وان دولده
هرمان موته سیوس - پیتر برنز - هنری وان ده ولده

ورک بوند با برپایی نمایشگاهی مشهور به نام Cologne exhibition در سال 1914 در کلن، به شهرت رسید. در این نمایشگاه که در ساختمان تئاتری با معماری هنری وان دولده تدارک دیده شده بود، مبلمان و لوازم خانگی استاندارد شده را ارائه کردند. این ساختمان در جنگ جهانی اول تخریب شد.

ورک بوند 1914 نمایشگله 1914 ورک بوند
نمایشگاه 1914

در همان سال بحث جنجالی ورک بوند درباره استاندارد کردن به اوج خود رسید. موته سیوس معتقد بود از طریق استاندارد کردن، اشخاص می توانند الگوهای صنعتی قابل استفاده ای مانند تولیدات انبوه ارزان قیمت تولید کنند که در عین حال دارای عمری طولانی نیز باشند.

 آباژور پیتر برنس پنکه پیتر برنس
آباژور و پنکه - طراحی پیتر برنس

از سوی دیگر "وان دولده" از استقلال و منفرد بودن آثار طراحی هنرمندان دفاع می کرد. در نهایت پس از درمیان گرفتن بحثی داغ، گروه وان دولده که هنوز خود را هنرمند می دانستند و تأکید موته سیوس را بر رعایت استانداردها و همچنین تجارت، تهدیدی برای استقلال شخصیتشان تعبیر می نمودند، اکثریت اراء را به دست آوردند.

به هر حال جنگ جهانی اول سبب توقف این بحث گردید. پس از جنگو تحت تأثیر مشکلات روزافزون اجتماعی، توجه هنرمندان عمدتا به منازل مسکونی و اثاثیه ارزان قیمت برای قشر کارگر معطوف شد. نقطه اوج این تلاش در نمایشگاه "ورک بوند" در سال 1927 در اشتوتگارد بود. این نمایشگاه، گردهمایی بین المللی نمایندگان جنبش باوهاوس جدید و جنبش مدرن را سبب شد.

پس از جنگ جهانی دوم، ورک بوند مجددا تأسیس شد و تا به حال نیز موجودیت خود را حفظ نموده است. اما هرگز نتوانسته به اهمیتی که در گذشته به آن می بالید، برسد. ورک بوند بر  طراحی مدرن تأثیر قدرتمندی نهاد و موسساتی همچون Design and Industries Association  در انگلیس (تحت تأثیر نمایشگاه 1914)، Österreichischer Werkbund  در اتریش و همچنین مدرسه باوهاوس همگی تحت تأثیر تفکرات ورک بوند پدیدار شدند.



ارسال توسط حديث بابايي
 
تاريخ : شنبه بیست و ششم دی 1388

ایرانیان برگزیده در مسابقه Intelligent hand

نتایج مسابقات Intelligen hand که توسط سایت دیزاین بوم و به میزبانی MACEF international home show برگزار شده بود اعلام شده است. هدف از این مسابقه نگاهی نو به طراحی وسایل روزمره شامل وسایل روی میز، وسایل آشپزخانه و اشیاء کوچک خانه ای بوده است که به نوعی نشان دهنده تأثیر تفکر بر روی محصولات باشد و از آنجا که تأثیر تفکر طراح به دست هنرمندان به تولید می رسد، نام این مسابقه "دست هوشمند" گذاشته شده بود.

در میان طرح های برگزیده از میان 3131 طرح ارسال شده به این مسابقه، آثار سه طراح ایرانی به چشم می خورد. خانم حبیبه مجدآبادی با سه طرح برگزیده، آقای حامد کهن  و آقای امیر علیزاده از ایتالیا.

نکته قابل توجه دیگر در این مسابقه، حضور سرکار خانم تهمینه جوانبخت در هیأت داوران این مسابقه است. خانم جوانبخت تحصیلات خود را در دانشگاه های هنری آمریکا و کانادا به اتمام رسانده اند و با شرکت های سرشناسی همچون Gianni Versace و Takashimaya و Sebastian International به عنوان طراح همکاری داشته اند. خانم جوانبخت به همراه همسر معمارش از ایتالیا Enrico Bressan، استودیوی طراحی Artecnica را تأسیس کرده اند که با شرکت های متعددی در زمینه طراحی اشیاء تزئینی همکاری دارد.

Symbolic hand
Symbolic Hand اثر خانم حبیبه مجدآبادی،الهام گرفته از دستان تظاهرات کنندگان ایرانی

Flying motif
Flying Motif - اثر خانم حبیبه مجد آبادی، صندلی طراحی شده با الهام از طرح های سنتی قلمکاری در ایران

Millions of intelligent hands
Millions of Intelligent Hands - اثر خانم حبیبه مجد آبادی، الهام گرفته از دستان تظاهرات کنندگان ایرانی

fertility ceramic bowl
fertility ceramic bowl - اثر آقای حامد کهن، کاسه با الهام از فرم الهه ها

Tempo
tèmpo - اثر آقای امیر علیزاده، لیوانی که یک زمان سنج مکانیکی ساده به عنوان دسته آن در نظر گرفته شده است تا زمان دم کشیدن و آماده شدن نوشیدنی را نشان دهد.

برای دیدن کامل آثار به سایت زیر مراجعه کنید:

http://www.designboom.com/contest/winner.php?contest_pk=30

 



ارسال توسط حديث بابايي
 
تاريخ : شنبه نوزدهم دی 1388

تاریخچه بسته بندی و انواع آن

تاریخ نشان داده است که در ابتدای تمدن بشری نیازی به بسته بندی مواد غذایی نبود، بلکه مردم برای به دست آوردن غذا از محلی به محل دیگر می رفتند تا زمانی که پناهگاه های دایمی برای خود پیدا کردند. در چنین شرایطی ناچار بودند غذا را از محل های مختلف جمع آوری کنند و به محل سکونت خود بیاورند. این نیاز باعث شد که اولین انواع بسته بندی نظیر کدوهای خشک شده، صدف ها، برگ ها، پوست حیوانات و دیگر مواد طبیعی مورد استفاده قرار بگیرند. برای انتقال آب، شیر، ماست، روغن یا دوغ از پوست حیوانات استفاده می شد. از شاخ حیوانات برای حمل و نقل و ذخیره غذا و محصولات کشاورزی استفاده کردند (هنوز در مناطق استوایی از بامبو برای ذخیره سازی مواد غذایی استفاده می شود).

ظهور انقلاب صنعتی به راستی تحول اساسی در نظام تولید کالایی ایجاد کرد. انقلاب صنعتی، جهان را با فوران کالاهای گوناگون صنعتی روبرو کرد. تنوع کالاها و رقابت فشرده میان تولید کنندگان و بازرگانان به تدریج هند را نیز علاوه بر علوم دیگر وارد مجموعه سیستم بسته بندی کرد. با پیشرفت بیشتر، علوم دیگری نظیر روان شناسی فردی، اجتماعی و ارگونومی به این مجموعه اضافه شد. توسعه بسته بندی سبب مستقل شدن این صنعت از مجموعه صنایع دیگر شد و رقابت و نیاز سبب گردید که صنایع بسته بندی سهمی قابل توجه از بودجه های شرکت های تولیدی را به خود اختصاص دهد.

امروزه صنایع بسته بندی تبدیل به یک تکنولوژی قدرتمند شده است. تاریخچه بسته بندی فلزی نیاز به بسته بندی بهتر و مقاوم تر منجر به پیدایش و توسه ظروف فلزی گردید. قوطی سازی از زمان ناپلئون شروع شد. برای مدت مدیدی قوطی های کنسرو با دست ساخته می شد. از اوایل قرن بیستم، قوطی های فلزی که شکلی بهداشتی داشت رواج یافت و این امکان به وجود آمد که بتوان از تجهیزات سریع تری برای ساخت، پر کردن و بستن درب قوطی های فلزی استفاده نمود. تاریخچه بسته بندی کاغذی و مقوایی تاریخچه و سیر تکاملی بسته بندی با مقوا و کاغذ به تاریخچه ساخت کاغذ بر می گردد، اگرچه چوب و محصولات فرعی دیگر آن از دیر باز در خدمت بشر بوده، ولی بسته بندی به صورت مقوایی و کاغذی پس از پیدایش کاغذ به وجود آمد و روند تکمیلی خود را تاکنون به سرعت طی نموده است.

همان طور که می دانیم اولین بار در سه هزار سال قبل از میلاد مسیح، مصریان قدیم که در آن زمان یکی از مراکز مهم بشری محسوب می شدند، برای نوشتن از پاپیروس (Papyrus) استفاده می کردند. نخستین کارخانه کاغذ سازی در قرن ششم توسط چینی ها در سمرقند توسط اعراب این هنر به آنها آموخته شد. سپس اعراب کارخانه ای در بغداد تأسیس کردند که در این کارخانه نخستین بار به جای بامبو از پارچه های سفید استفاده شد.

نخستین کارخانه کاغذ اروپا در اسپانیا به وجود آمد. اسپانیایی ها برای تولید خمیر از آسیاب های آبی استفاده نمودند و کم کم توری سیمی جایگزین توری های بامبو که به وسیله چینی ها به کار می رفت، بعد ها این هنر وارد کشورهایی دیگر نظیر فرانسه و هلند شد. در ایران بعد از کارخانه سمرقند که توسط چینی ها اداره می شد، اولین کارخانه کاغذ سازی در سال 1328 در کهریزگ احداث شد که کاغذ های باطله را برای تولید کاغذ و مقوا استفاده می کرد، بعد از آن تعدادی واحد تولیدی دیگر در سایر نقاط ایران به وجود آمد. اولین کارخانه مدرن ایران در سال 1349 در «هفت تپه خوزستان» برای تولید کاغذ های تحریر با استفاده از تفاله نیشکر (baggasse) احداث شد. متعاقب آن کارخانه چوب و کاغذ ایران (چوکا) با استفاده از خمیر های وارداتی و خمیر های داخلی، کاغذ های کرافت و بسته بندی را تولید نمود. تاریخچه بسته بندی پلاستیکی توسعه صنعت پلاستیک به سال 1843 برمی گردد، وقتی دکتر Montgomeric جراح آفریقایی گزارش داد که می توان با استفاده از ماده اولیه کائوچو (Percha gutta) دسته خوبی برای چاقو ساخت. بعد از این که شرکت gutta Percha شکل گرفت جوهردان و توپ بیلیارد نیز تهیه گردید.

در رابطه با صنعت بسته بندی با اختراع پلی اتیلن پیشرفت غیر منتظره ای در انگستان رخ داد. در دسامبر 1935 شیمی دان های انگلستان طی واکنشی، تحت فشار زیاد و با تغییر دادن میزان به ماده جدیدی به نام اتیلن دست یافتند که خواص عایق حرارتی خوبی داشت.
 
تاریخچه بسته بندی شیشه ای پیش از اواخر قرن نوزدهم، نه تنها آب جو بلکه آب معدنی، سس، ترشی، مربا، و محصولات دیگر که پیش از این به صورت آزاد فروخته می شدند، برای فروش در ظرف های شیشه ای بسته بندی می شدند. بطری هنوز با روشی به نسبت عقب مانده تولید می شد. بطری هایی که به روش باد کردن در قالب، در این دوره تولید می شدند از آن چنان اشکال عجیب و غریبی برخوردار بودند که تا پیش از جنگ جهانی اول، هر شیشه ای که می شناختند و یک روزنه داشت، بطری می گفتند. اما در طول قرون گذشته، تولید بطری به تدریج رو به اصلاح گذاشت. با ساخت و تولید انبوه بطری و تنوع در ابعاد و حجم آن بشر کنونی توانسته است در بسته بندی ها ظروف شیشه ای را یک امر مهم به حساب آورد و تا حدودی نقش آن را آشکار سازد. امروزه بیش از صدها نوع از اجناس و مواد در بسته های شیشه ای بسته بندی می شوند و با کیفیت برتر به بازار فروش عرضه می شوند. البته باید متذکر شد که علم شیشه و شیه گری در ایران نیز از زمان های قبل بوده و هم اکنون نیز رو به رشد است.

استفاده از شیشه برای امور بسته بندی بعد از جنگ جهانی دوم همواره سیر صعودی داشته است. چرا که شیوه های تولید سریع و پیوسته و اتوماسیون تولید بطری ها و پرکردن آنها به تولیدکنندگان این امکان را داده که از پس تقاضاها بر آیند و قیمت آنها را پایین نگه دارند. در نتیجه پژوهش گران راه هایی برای اصلاح هر چه بیشتر مقاومت مکانیکی و شیمیایی ظروف شیشه ای پیدا کردند و می کنند.
 
به طور کلی باید گفت شیشه ماده ایده آلی برای ظروف بسته بندی یا ترکیبی از کارایی، بهداشتی، و زیبایی آن است. به عنوان یک مثال زنده می توان اذعان داشت که در بسیاری از کشورهای پیشرفته عمده ترین تولید کنندگان مواد غذایی (به خصوص غذای کودکان) استفاده از ظروف شیشه ای را در روش کار خود قرار داده اند. با تمام اینها هرچند که شیشه ماده مناسبی برای بسته بندی بعضی مواد است برای برخی کالاهای خاص بهترین ماده بسته بندی است.
 
پلی اتیلن:

الف) LDPE پلی اتیلن با دانسیته کم
ب) HDPE پلی اتیلن با دانسیته زیاد

این دو پلیمر با وجود آنکه فرمول شیمیایی یکسانی دارند ولی مجموعه ویژگی های آن از نقطه نظر کاربردی کاملا متفاوتند.

LDPE: معمولا به صورت فیلم های نازک انعطاف پذیر مورد استفاده قرار می گیرد. دو ویژگی مهم آن که کاربرد وسیع تر آن را به ویژه در صنعت بسته بندی محصول غذایی موجب می شود عبارتند از:
1)  خنثی بودن آن یعنی عدم واکنش با محصول
2)  قابلیت دوخت حرارتی آن

به همین دلیل لازم است حداکثر بسته بندی های چند لایه به عنوان لایه درونی و در تماس مستقیم با محصول از فیلم نازک LDPE استفاده می شود. این فیلم شفاف بوده و قابل نفوذ به نور. بنابراین در موارد نیاز به همراه آلومینیوم فویل به کاربرده می شود. کاربرد مشخص LDPE در بسته بندی های تتراپک Tetra Pack برای شیر استریل و آب میوه، پیورپک برای بسته بندی شیر پاستوریزه و ماست، تری پک برای بسته بندی های کیسه ای، سه لایه برای شیر پاستوریزه و پنج لایه برای شیر استریل است.

 HDPE: این ماده پلیمری سختی است که از استحکام آن و ویژگی ممانعت کنندگی بهتر آن و عدم شفافیت آن استفاده می شود. نمونه بارز کاربرد HDPE انواع بطری شیر است که جهت بهبود ممانعت کنندگی در مقابل نفوذ نور، رنگ سفید (تینانیوم دی اکساید) به آن اضافه می شود.

پلی پروپلین:

الف) Plan P.P ساده که برای تولید انواع درب پلاستیکی بطری ها از آن استفاده می شود. برای تولید بطری ها نیز در بعضی موارد از این P.P استفاده می شود.
ب) Biorient P.P خطی شده این ماده در حین فرایند تولید تحت نیروی کششی در دو جهت عمود بر هم قرار داده می شود و در نتیجه فیلم نازک شفاف و با ویژگی ممانعت کنندگی مناسب تر تولید می گردد که برای بسته بندی انواع چیپس، پفک، ماکارونی، بادام زمینی و مجموعا Snack Foods مناسب می باشد.
ج) Pearlized Borient P.P این فیلم،فیلم نازک انعطاف پذیری است به رنگ سفید صدفی جایگزین مناسبی است. برای کاغذ در بسته بندی ویفر، شکلات، پودر سوپ مورد استفاده قرار می گیرد تا حدودی پوشاننده لکه چربی است و از این نقطه نظر کاربرد بیشتری در چنین محصولات دارا می باشد.

PETPET یا Poly ethylene terephthalate:

در بسته بندی نوشابه و روغن مایع به شکل بطری مورد استفاده قرار می گیرد و شیوه خاص شکل دهی این نوع بطری ها باعث ویژگی های زیر می شود:
1- شفافیت بطری
2- ویژگی ممانعت کنندگی برتر آن به خصوص در مقابل نفوذ گازها.
3- سبک بودن بطری و مقاومت مکانیکی زیاد آن تامین می گردد.

از این ماده پلیمری به صورت فیلم نازک نیز استفاده می گردد و در این مورد فیلم PET استحکام لازم بسته را تامین می کند. نمونه آن در بسته بندی آب میوه جات مانند محصولات ساندیس و گلدیس است.

پلی استایرن Poly Styrene:

این ماده به صورت ساده و شفاف بوده و نیز شکننده است و برای تولید ظروف یکبار مصرف یا سینی به کاربرده می شود و در عین حال نوع خاصی از پلی استایرن ضربه پذیر یا مقاوم به ضربه یا می باشد که در تولید این نوع پلی استایرن از نوعی پلاستیک به نام H.I.PS استفاده می شود که باعث مقاومت در مقابل ضربه می شود.

از این نوع برای تولید ظروف ماست و مرباهای یک نفره استفاده می گردد. نوع دیگر آن به نام پلی استایرن حجیم شده Foomeel Poly Styren است که بعضی اوقات به آن Expanded نیز گفته می شود. در فرایند تولید این ماده بسته بندی از گازهای فراری استفاده می شود که موجب انبساط بافت پلیمری و ایجاد سلول های بسته توخالی در بافت ماده پلیمری می گردد. چنین بافتی اولا ضربه را به محصول منتقل نمی کند بنابراین برای محصولات شکننده مناسب می باشد مثل تخم مرغ؛ ثانیا عایق حرارتی خوبی است و برای عرضه محصولات گرم آماده مناسب می باشد. ثالثا سبک بودن ماده پلیمری، آن را در موارد حمل و نقل مناسب تر می کند.

نایلون:

نایلون در فرآورده های گوشتی انواع سوسیس، کالباس کاربرد وسیعی دارد همین طور پلی آمید همراه با پلی اتیلن در بسته بندی های تحت خلاء گوشت تازه و پنیر استفاده وسیعی دارد.

PVDC یا Poly Vinily dene choloricle:

این ماده پلیمری از نظر ویژگی ممانعت کنندگی در مقابل نفوذ گازها و رطوبت بهترین نوع ماده پلیمری است. فیلم بسیار نازک از آن می تواند ممانعت کنندگی لازم را تامین کند. انعطاف آن بسیار خوب است. به همین دلیل برای بسته بندی فرآورده های گوشتی و به طور مشخص برای بسته بندی گوشت به صورت عمده فروشی کاربرد وسیعی دارد. به عبارت دیگر در بسته بندی های تحت خلاء، از نوعی که فیلم پلیمری کاملا به سطح محصول می چسبد از این ماده پلیمری استفاده می شود.

منبع: http://www.arabomid.blogfa.com/post-56.aspx


 

 


ارسال توسط حديث بابايي
 
تاريخ : سه شنبه هشتم دی 1388


بسته بندی هایی با الهام از طبیعت


روند طراحی بسته بندی

بسته بندی شکلات

بسته بندی شکلات با الهام از پرتقال:
بسته بندی مربوط به بسته بندی شکلات می باشد که در ساخت آن از پرتقال الهام گرفته شده است. همان طور که می بینید حتی ریز ترین اجزاء آن نیز شبیه پرتقال است.این شکلات مانند پرتقال از چندین پره تشکیل شده است و کل مجموعه داخل یک سلفون هم رنگ پرتقال با همان بافت قرار گرفته بعد از باز کردن سلفون با یک ضربه کوچک پره های آن از هم جدا می شود.

بسته بندی سوسیس و کالباس

بسته بندی فرآورده های گوشتی (سوسیس یا کالباس) با الهام از موز:
در این بسته بندی از پوست موز برای بسته بندی سوسیس یا کالباس استفاده شده است که این کار علاوه بر محافظت کامل از محصول و همچنین نسبت به بسته بندی های قدیمی راحت باز شدن آن، ایده جدیدی برای بسته بندی سوسیس یا کالباس می باشد که همان محصول را با بسته بندی جدید و متفاوت به بازار عرضه می کند.

بسته بندی عطر

بسته بندی شیشه عطر با استفاده از فرم گل لوتوس:
در بسته بندی شیشه عطر از فرم گل لوتوس گرفته شده است که از لحاظ زیبایی فوق العاده است بدنه اصلی عطر در داخل گلبرگ های گل احاطه شده است. همچنین رنگ های سرد شیشه عطر برای عطرهای با بوی خنک و رنگ های گرم شیشه برای عطر های با بوی گرم به کار رفته است.

بسته بندی گوشواره

بسته بندی گوشواره با الهام از میوه:
علاوه بر اینکه فرم گوشواره شبیه میوه است، در ساخت جعبه و بسته بندی آن نیز از فرم همان میوه الهام گرفته شده است. مثلاً گوشواره شکل توت فرنگی در جعبه شکل توت فرنگی بسته بندی شده است. رنگ جعبه و فرم آن و حتی بافت های روی آن نیز کاملاً شبیه میوه مورد نظر است.

طراحی کیف

کیف به عنوان یک بسته بندی با الهام از هندوانه:
کیف به عنوان یک بسته بندی برای وسایل می باشد. همان طور که در شکل می بینید از فرم یک قاچ هندوانه برای کیف الهام گرفته شده است، همچنین از رنگ پوست، گوشت و حتی فرم و رنگ دانه ها نیز در ساخت این بسته بندی استفاده شده است.



ارسال توسط حديث بابايي
 
تاريخ : جمعه چهارم دی 1388

بطرهای کاغذی قابل بازیافت

بطری قابل بازیافت

بطری های آب پلاستیکی همواره یکی از بزرگ ترین مشکلات زیست محیطی انسان هستند. اما به تازگی گروهی مبتکر برای حل این مشکل دست به کار شده اند.

با نگاهی به این آمار و ارقام، شاید چالش پیش روی کره زمین را بهتر درک کنید: هر روز فقط در آمریکا حدود 60 میلیون بطری پلاستیکی دور ریخته می شود و تنها 14 درصد آنها بازیافت می شوند. یعنی 86 درصد آنها تبدیل به زباله و آشغال شده و در طبیعت رها می شوند.

این گروه به این نتیجه رسیدند که چنین مشکل بنیادیی، به یک راه حل بنیادین هم نیاز دارد. آیا می توانیم ظرفی را تولید کنیم که هم پایداری و ماندگاری خوبی داشته باشد و هم به راحتی قابل حمل باشد و در نهایت مصرف کننده به استفاده از آن ترغیب شود؟

بطری کاغذی

راه حل بسیار جالب این مبتکرین اینگونه بود: بطری های کاغذی 360 یک چشم انداز قابل درک از آینده اند. این اولین ظرفی است که از منابع 100 درصد تجدید پذیر ساخته شده و کاملا قابل بازیافت است. این محصول به شکل قابل توجهی مصرف انرژی را در چرخه تولید کاهش می دهد و همچنین خط تولید در حال کار کارخانجات به راحتی و با تغییرات جزئی قادر به تولید آن خواهد بود. بسته بندی این بطری هم از جنس کاغذ است. بطری 360 برای انواع مایعات قابل استفاده است و همچنین برای استفاده در صنایع غذایی مورد تایید قرار گرفته است.

بطری کاغذی قابل بازبافت

آیا برای تولید گنندگان ما زباله های زیست محیطی آنقدر مهم هستند که حاضر به استفاده از این تکنولوژی جدید شوند؟

وب سایت شرکت تولید کننده: http://www.brand-image.com



ارسال توسط حديث بابايي
 
تاريخ : سه شنبه یکم دی 1388
مفاهيم: خلاقیت چیست؟

به‌طور حتم تا به حال دراین‌باره زیاد فکر کرده‌اید که خلاقیت چیست و چطور می‌توان آدم خلاقی بود.

بعضی‌ها فکر می‌کنند خلاقیت یعنی خلق چیزی از هیچ اما این‌طور نیست؛ در حقیقت خلاقیت نوعی توانایی در تولید ایده‌های نو از طریق ترکیب، تغییر و دوباره به‌کارگیری آنها در یک ترکیب و طرح جدید است. گاهی ممکن است در اثر این ترکیب و تغییر، ایده‌ای بسیار خلاقانه، برجسته و عالی ظهور کند و گاهی هم یک ایده ساده، خوب و عملی. در هر حال هر دو توانسته‌اند تأثیر شگفت‌انگیزی از خود برجای بگذارند. مطمئنم شما هم آرزو كرده‌ايد كه جزو آدم‌هاي خلاق باشيد، نه؟

خلاقيت چيست؟
به طور حتم تا به حال در اين باره زياد فکر کرده‌ايد که خلاقيت چيست و چطور مي‌توان آدم خلاقي بود. بعضي‌ها فکر مي‌کنند خلاقيت يعني خلق چيزي از هيچ اما اين‌طور نيست. در حقيقت، خلاقيت نوعي توانايي در توليد ايده‌هاي نو از طريق ترکيب، تغيير و دوباره به‌کارگيري آنها و ارائه يك طرح جديد است.

گاهي ممکن است در اثر اين ترکيب و تغيير، ايده‌اي بسيار خلاقانه، برجسته و عالي ظهور کند و گاهي هم يک ايده ساده، خوب و عملي. در هر حال هر دو توانسته‌اند تاثير شگفت‌انگيزي از خود بر جاي بگذارند. خلاق بودن به سن و سال ربطي ندارد. همه کودکان، نوجوانان و بزرگسالان از اين توانايي و قابليت برخوردارند و با توجه به نيروهاي دروني خود- که عبارت است از مجموعه باورها، احساس‌ها، تربيت‌ها، باورهاي متافيزيکي و پرورش آنها- مي‌توانند خلاقيت را در خود تقويت کنند.

انساني که براي اولين بار با ترکيب چند ماده خوراكي توانسته غذايي خوشمزه تهيه کند، بدون شک خلاقيت بالايي داشته است. افراد خلاق به سختي و با پشتکار فراوان تلاش مي‌کنند تا ايده‌اي را در ذهن خود پرورش دهند و سپس به آفرينش راه‌حل‌هاي نو و سودمند در جهت عملي کردن آن ايده مي‌پردازند. اين جمله را هم از گوته - شاعر آلماني- بگوييم تا اميدوارتر شويد؛ در مورد همه نوآوري‌ها و خلاقيت‌ها يک حقيقت ساده وجود دارد؛ از همان لحظه که شخص تصميم به انجام کاري نو مي‌گيرد، امدادهاي غيبي به کمک او مي‌آيند.

يك ايده خوب از كجا مي‌آيد؟

در مورد تكميل كردن ايده‌هاي ديگران فكر كنيد. اغلب ما در مورد تكميل كردن وسايلي كه به كار مي‌بريم، كمتر فكر مي‌كنيم؛ در حالي كه گاهي اوقات اين فكر كردن‌ها مي‌تواند منجر به تكميل كردن يك ايده قبلي و متحول شدن زندگي‌مان شود. همسر يكي از كاركنان شركت كوكاكولا با ديدن خانواده‌اي كه 8 شيشه نوشابه را با خود به پارك آورده بودند به شوهرش پيشنهاد توليد نوشابه‌هاي خانواده امروزي را داد. شما هم مي‌توانيد در مورد تكميل و بهتر شدن وسايلي كه در منزلتان به كار مي‌بريد، فكر كنيد و ايده‌هاي جديدي ارائه دهيد.

روش مخلوط و محلول

همان‌طور كه در گوشي‌هاي تلفن همراه مي‌بينيد، تركيب دوربين، راديو، پخش و... ناشي از يك ايده خوب بوده است. بهتر است باز هم در مورد تركيب اختراعات ديگر فكر كنيد تا محصول كامل‌تر و بهتري توليد شود. در واقع اين روش توسط بسياري از افراد استفاده مي‌شود. مثلا صاحب يک شرکت عروسک‌سازي وقتي مشاهده کرد در مهدکودک دختر کوچکش به او حروف الفبا ياد مي‌دهند، به اين فکر افتاد عروسکي بسازد که حروف الفبا را بخواند. او با اين ايده توانست کودکان زيادي را به يادگيري حروف الفبا هنگام بازي با عروسک‌هايشان تشويق کند.

حس کنجکاوي را در خودتان تقويت كنيد

در مورد پديده‌ها و اجسام بي‌تفاوت نباشيد؛ سعي كنيد در مورد آنها اطلاعات بيشتري به دست آوريد و از ديگران در مورد نحوه كار يا ساخت آن سؤال كنيد.

براي كودكان، از خودتان و خاطره‌هايتان قصه بگوييد

يكي از روش‌هاي پرورش خلاقيت در خود، قصه‌گويي براي كودكان است. سعي كنيد بدون هيچ پيش‌زمينه‌اي درباره داستان، به قصه‌گويي براي فرزندتان مشغول شويد. اين كار باعث مي‌شود شما مدام براي ادامه قصه فكر كنيد و در نتيجه باعث فعال شدن مغزتان مي‌شود.

بازي‌هاي فكري انجام دهيد

بهتر است روزانه كمي‌ هم به انجام بازي‌هاي فكري مشغول شويد؛ معما و جدول حل كنيد، پازل‌هاي مختلف را تكميل كرده و بكوشيد با اين كارها به تقويت تمركز فكر و فعاليت‌هاي ذهني بپردازيد.

هنرهاي دستي و تجسمي را جدي بگيريد

کارهاي دستي مثل قلاب‌بافي، سبدسازي، تکه‌دوزي، تکه چسباني، منبت‌کاري، مدل‌سازي و... تمرين‌هاي مفيدي جهت افزايش خلاقيت هستند. با وسايل دورريختني، شروع به ساخت يك وسيله كنيد؛ مثلا فكر كنيد با بطري‌هاي پلاستيكي يا تشتك‌هاي نوشابه چه چيزي مي‌توان ساخت. علاوه بر اين كارها مي‌توانيد به هنرهاي تجسمي ‌نيز بپردازيد. به طور مثال نقاشي كنيد يا مجسمه بسازيد.

نويسندگي كنيد

بهتر است براي خودتان يك دفتر خاطرات تهيه كرده و مهم‌ترين اتفاقات روزانه‌تان را در آن ثبت كنيد. نوشتن خاطره به نظم‌دهي ذهن و نيز افزايش خلاقيت كمك زيادي مي‌كند. علاوه بر اين، بهتر است نسبت به تهيه يك دفتر براي نوشتن داستان‌هاي كوتاه اقدام كنيد. هر هفته يك داستان كوتاه بنويسيد. بعد از چند ماه متوجه مي‌شويد كه ذهنتان فعال‌تر از گذشته شده است و مي‌توانيد نسبت به حل خلاقانه مشكلات و مسائل، بهتر و سريع‌تر اقدام كنيد.

تاریخ درج: 19 بهمن 1386 ساعت 20:31 تاریخ تایید: 20 بهمن 1386 ساعت 22:35 تاریخ به روز رسانی: 28 اسفند 1386 ساعت 22:25


ارسال توسط حديث بابايي

خرید شارژ

فروشگاه اينترنتي ايران آرنا

تفریح و سرگرمی

دانلود